Antet | Hususiyet |
---|---|
Mimarlık | Bina ve öteki yapıları tasarlama sanatı ve bilimi |
Kent | Büyük ve yoğun sözü geçen bir kentsel alan |
Tasavvur | Bir şeyi planlama ve yaratma dönemi |
Ufuk çizgisi | Ön planda yüksek binalarla beraber uzaktan bir şehrin görünümü |
Şehircilik | Şehirlerin ve bunların iyi mi tasarlanıp işlediğinin incelenmesi |
II. Mimarlık Tasarımı
Mimari tasarımın zamanı uzun ve karmaşıktır, binlerce sene öncesine dayanır. İlk insanların bayağı barınaklarından çağdaş şehirlerin yükselen gökdelenlerine kadar, mimari zamanının gereksinimlerini karşılamaya yönelik evrimleşmiştir.
Mimari tasarımın en eski örneklerinden biri Fransa ve İspanya’da bulunan mağara resimleridir. 30.000 yıldan daha eskiye dayanan bu resimler, insanların birbirleriyle haberleşme oluşturmak için sanat ve tasarımı aslına bakarsan kullandığını göstermektedir.
Uygarlıklar gelişmeye başladıkça, mimari tasavvur da gelişti. En eski kentler Mezopotamya, Mısır ve Hindistan’da inşa edildi ve bu kentler anıtsal mimarinin ilk örneklerinden kimilerini içeriyordu. Bu binalar çoğu zaman dini amaçlarla kullanılıyordu ve etkilemek ve hayrete düşürmek için tasarlanmışlardı.
Roma İmparatorluğu döneminde mimari yeni zirvelere ulaştı. Romalı mimarlar betonla inşa etmek için yeni teknikler geliştirdiler ve antik dünyanın en etkisinde bırakan binalarından kimilerini yarattılar. Bu binalar içinde Kolezyum, Pantheon ve Roma Forumu vardı.
Roma İmparatorluğu’nun çöküşünden sonrasında, Avrupa’daki mimari tasavvur düşüşe geçti. Sadece, klasik tahsil ve kültüre olan ilginin yine canlandığı Rönesans döneminde yine canlanmaya başladı. Rönesans döneminde, Filippo Brunelleschi ve Leonardo da Vinci şeklinde mimarlar tarihin en güzel binalarından kimilerini yarattılar.
Rönesans’ı takip eden Barok süreci, süslü ve abartılı tarzıyla karakterize edildi. Gian Lorenzo Bernini ve Francesco Borromini şeklinde Barok mimarlar, Sant’Andrea al Quirinale Kilisesi ve Roma’daki Piazza Navona şeklinde dünyanın en ikonik binalarından kimilerini yarattılar.
18. yüzyılda başlamış olan Aydınlanma, büyük entelektüel ve ilmi ilerlemenin yaşandığı bir dönemdi. Bu zamanda ek olarak, sadeliği ve işlevselliğiyle öne çıkan mimariye yeni bir yaklaşım da görüldü. Claude-Nicolas Ledoux ve Thomas Jefferson şeklinde mimarlar hem güzel aynı zamanda kullanışlı binalar yarattılar.
19. yüzyılda başlamış olan Endüstri Devrimi, mimari üstünde derin bir tesir yarattı. Çelik ve cam şeklinde yeni malzemelerin ve teknolojilerin geliştirilmesi, daha uzun ve daha kompleks binaların inşasına yol açtı. Gustave Eiffel ve Frank Lloyd Wright şeklinde mimarlar, çağdaş son zamanların en ikonik binalarından kimilerini yarattı.
20. asır mimari tasarımın devamlı bir evrimine şahit oldu. Le Corbusier ve Ludwig Mies van der Rohe şeklinde mimarlar modernizmin prensiplerine dayanan yeni stiller geliştirdiler. Bu stiller sadelikleriyle, geometrik formların kullanımıyla ve dekorasyondan oldukça işlevselliğe vurgu yapmalarıyla karakterize edildi.
21. asır mimari stillerde yeni bir çeşitlilik görmüş oldu. Mimarlar artık yeni malzemeler, yeni teknolojiler ve yeni formlarla denemeler yapmakta özgürler. Bu, Dubai’deki Burj Khalifa ve Barselona’daki Sagrada Família şeklinde oldukça muhtelif yenilikçi ve coşku verici binaların ortaya çıkmasına yol açtı.
III. Mimari Tasarımın Öğeleri
Mimari tasarımın unsurları bir binayı yahut öteki yapıyı gerçekleştiren temel bileşenlerdir. Bunlar şunları ihtiva eder:
- Şekil
- Feza
- Yapı
- Malzemeler
- Fer
- Renk
- Doku
- Ses
Bu unsurlar, binanın kullanıcılarının gereksinimlerini karşılayan tutarlı ve işlevsel bir tasavvur kurmak için beraber çalışır.
IV. Mimarlık Tasavvur İlkeleri
Mimari tasavvur ilkeleri, bir binanın yahut öteki yapının yaratılmasına rehberlik eden temel kavramlardır. Bu ilkeler şunları ihtiva eder:
- İşlevsellik: Bina kullanıcılarının gereksinimlerini karşılamalıdır.
- Dayanıklılık: Binanın dış etkenlere dayanıklı ve uzun seneler dayanabilecek nitelikte olması icap eder.
- Emniyet: Bina, sakinleri için güvenilir olmalıdır.
- Güzel duyu: Binanın göze hoş gelmesi icap eder.
- Sürdürülebilirlik: Binanın etraf üstündeki tesirini en aza indirecek biçimde sürdürülebilir bir halde inşa edilmesi icap eder.
Bu ilkeler birbirini dışlamaz ve başarı göstermiş bir mimari tasarımda bunların hepsinin dengelenmesi icap eder.
V. Mimari Tasavvur Türleri
Her biri kendine has benzersiz özelliklere ve özelliklere haiz birçok değişik mimari tasavvur türü vardır. En yaygın mimari tasavvur türlerinden bazıları şunlardır:
- Geleneksel mimari, bakışım, nispet ve balans şeklinde klasik unsurların ve ilkelerin kullanımıyla karakterize edilir. Geleneksel mimari çoğu zaman zamanı binalarda ve simge yapılarda bulunur.
- Çağıl mimari, cam, çelik ve beton şeklinde yeni ve yenilikçi malzemelerin kullanımıyla karakterize edilir. Çağıl mimari çoğu zaman modern binalarda ve gökdelenlerde bulunur.
- Modern mimari, geleneksel ve çağdaş stillerin bir karışımıdır. Modern mimari çoğu zaman yeni binalarda ve eski binaların yenilenmesinde bulunur.
- Sürdürülebilir mimari, bir binanın çevresel tesirini en aza indirmek için tasarlanmıştır. Sürdürülebilir mimari çoğu zaman yeşil binalarda ve etraf dostu evlerde bulunur.
- Kültürel mimari, muayyen bir insan grubunun kültürünü ve geleneklerini yansıtacak biçimde tasarlanmıştır. Kültürel mimari çoğu zaman dini binalarda, müzelerde ve öteki kamusal alanlarda bulunur.
Bunlar mimari tasarımın birçok değişik türünden yalnız birkaçıdır. Muayyen bir proje için kullanılan mimari tasavvur türü, binanın işlevi, bütçe ve istenen güzel duyu şeklinde bir takım faktöre bağlı olacaktır.
VI. Mimarlık Tasavvur Dönemi
Mimari tasavvur dönemi, ilk konseptten son inşaata kadar bir takım adımı içeren kompleks ve yinelemeli bir süreçtir. Aşağıda mimari tasavvur periyodunun genel bir özeti verilmiştir:
- Ön Inceleme
- Kavramsal Tasavvur
- Şematik Tasavvur
- Tasavvur Geliştirme
- İnşaat Belgeleri
- İhale ve İnşaat
- İnşaat Sonrası
Mimari tasavvur periyodunun ilk adımı proje hakkındaki data toplamaktır. Bu, müşterinin gereksinimleri, saha koşulları ve mahalli yapı kodları hakkındaki data toplamayı ihtiva eder.
Lüzumlu bilgiler toplandıktan sonrasında mimar proje için kavramsal bir tasavvur geliştirmeye başlayabilir. Bu, değişik tasavvur seçeneklerini inceleyen bir takım taslak ve model kurmayı ihtiva eder.
Şematik tasavvur, kavramsal tasarımın daha detaylı bir versiyonudur. Binanın genel boyutunu, şeklini ve işlevini tanımlayan çizimler ve özellikleri ihtiva eder.
Tasavvur geliştirme aşaması, mimarın binanın tasarımını sonlandırdığı aşamadır. Bu, binanın inşasında kullanılacak ayrıntılı çizimler ve özellikler kurmayı ihtiva eder.
İnşaat belgeleri, binayı inşa etmek için kullanılan detaylı çizimler ve özelliklerden oluşan bir settir. Mimari çizimlerden yapısal hesaplamalara kadar her şeyi ihtiva ederler.
İnşaat belgeleri tamamlandıktan sonrasında mimar, müşterinin projeyi inşa edecek bir müteahhit bulmasına destek olabilir. Müteahhit ondan sonra inşaat belgelerini kullanarak binayı inşa edecektir.
İnşaat sonrası sıradüzen, binanın teknik özelliklere müsait olarak inşa edildiğinden güvenilir olmak için binanın izlenmesini ihtiva eder. Mimar ek olarak, bina tamamlandıktan sonrasında lüzumlu değişimleri yapmakla da ilgilenebilir.
VII. Mimarlık Tasavvur Yazılımı
Mimari tasavvur yazılımı, mimari çizimler ve modeller kurmak için kullanılan bir tür bilgisayar yazılımıdır. Hem 2B aynı zamanda 3B çizimler kurmak için kullanılabilir ve ek olarak bir binanın enerji verimliliği, akustiği ve yapısal bütünlüğü açısından performansını simüle etmek için de kullanılabilir.
Piyasada her biri kendine has kuvvetli ve cılız yönleri olan oldukça sayıda değişik mimari tasavvur yazılım programı mevcuttur. En popüler programlardan bazıları Autodesk Revit, ArchiCAD ve SketchUp’tır.
Mimari tasavvur yazılımı, mimarlar için kıymetli bir enstruman olabilir, şundan dolayı daha doğru ve realist çizimler ve modeller oluşturmalarına destek olabilir. Ek olarak, aksi takdirde manuel olarak yapılacak birçok rolü otomatikleştirebildiği için zamandan ve paradan tutum etmelerine de destek olabilir.
Sadece mimari tasavvur yazılımının edinim ve uzmanlığın yerini tutmadığını belirtmek önemlidir. Mimarlar bir binanın tasarımı hakkındaki karar verirken daima kendi yargılarını kullanmalı ve ne yapacaklarını söylemesi için yalnızca yazılıma güvenmemelidirler.
Mimarlık Tasavvur İşleri
Mimarlık tasarımcıları, binalar ve öteki yapılar için planlar ve çizimler oluşturmaktan mesuldür. Müşterilerle beraber emek vererek gereksinimlerini anlarlar ve ondan sonra bu gereksinimleri karşılayan, hem de güzel duyu açıdan hoş ve işlevsel tasarımlar oluştururlar. Mimarlık tasarımcıları, mimarlık ilkeleri hakkındaki kuvvetli bir anlayışa haiz olmalı ve hem bağımsız olarak aynı zamanda bir ekibin parçası olarak emek verme becerisine haiz olmalıdır. Ek olarak müşteriler ve öteki profesyonellerle müessir bir halde haberleşme kurabilmeleri icap eder.
Mimarlık tasarımcıları için yaklaşık senelik maaş 64.540 dolardır. Kazananların en üst %10’u yılda 100.000 dolardan fazla kazanırken, en alttaki %10’u yılda 40.000 dolardan azca kazanır. Mimarlık tasarımcıları çoğu zaman tam zamanlı çalışır ve bazıları son teslim tarihlerine yetişmek için fazla mesai yapabilir. Ek olarak müşterilerle görüşmek yahut inşaat alanlarını ziyaret etmek için yolculuk edebilirler.
Mimari tasarımcı olmanın birçok değişik yolu vardır. En yaygın yol, akredite bir programdan mimarlık alanında lisans derecesi almaktır. Birtakım işverenler ek olarak adayların mimarlık alanında yüksek lisans derecesine haiz olmasını isteyebilir. Mimari tasarımcılar ek olarak yetişmen yahut destek mimar olarak emek vererek edinim kazanabilirler.
Mimarlık tasarımcıları, mimarlık firmaları, inşaat şirketleri ve devlet kurumları dahil olmak suretiyle muhtelif ortamlarda çalışırlar. Bağımsız olarak da çalışabilirler.
Mimarlık tasarımcıları için iş görünümünün önümüzdeki birkaç sene içerisinde iyi olması planlanıyor. Emek harcama İstatistikleri Bürosu, mimarlık ve mühendislik yöneticileri için istihdamın 2019’dan 2029’a %6 oranında artacağını tahmin ediyor. Bu büyümenin yeni binalara ve mevcut binalarda yenilemelere duyulan ihtiyaçtan kaynaklanması planlanıyor.
IX. Mimarlık Tasavvur Trendleri
Yeni teknolojiler ve malzemeler ortaya çıktıkça ve toplumumuzun gereksinimleri değiştikçe mimari tasavvur trendleri devamlı olarak evrim geçiriyor. Son yıllarda, en bariz mimari tasavvur trendlerinden bazıları şunlardır:
- Sürdürülebilirlik: Mimarlar giderek daha çok enerji tasarrufu elde eden ve sürdürülebilir malzemeler kullanan binalar tasarlıyorlar.
- Elastikiyet: Binalar, değişen ihtiyaçlara daha elastik ve ahenkli olacak biçimde tasarlanıyor.
- Irtibat: Binalar, hem fizyolojik aynı zamanda dijital olarak çevreleriyle daha bağlantılı olacak biçimde tasarlanıyor.
- Deneyimsellik: Binalar, kullanıcılar için daha ilginç ve akılda kalıcı deneyimler yaratacak biçimde tasarlanıyor.
Bunlar günümüzde ortaya çıkan birçok mimari tasavvur trendinden yalnız birkaçı. Dünya değişmeye devam ettikçe, binalarımızı tasarlama şeklimiz de değişecek.
S: Mimari tasavvur nelerdir?
A: Mimari tasavvur, binaları ve öteki yapıları tasarlama sanatı ve bilimidir. İlk konseptten sona ermiş ürüne kadar bir bina projesinin planlanması, kavramsallaştırılması ve yürütülmesini ihtiva eder.
S: Mimari tasarımın değişik unsurları nedir?
A: Mimari tasarımın öğeleri biçim, mekan, yapı, fer ve malzemelerdir.
S: Mimari tasarımın ilkeleri nedir?
A: Mimari tasarımın ilkeleri içinde ahenk, balans, nispet, ritim ve vurgu yer alır.
0 Yorum